A. Tata Cara Wilujengan.
Wilujengan merupakan bentuk tata cara Jawa yang bertujuan untuk memperoleh kesehatan ketentraman dan Keselamatan. Kata wilujeng bermakna selamat.
Pada hari Rabu Wage, 7 Juli 2021 jam 12 dilakukan tata cara. Berupa wilujengan yang diselenggarakan oleh Lembaga Olah Kajian Nusantara LOKANTARA. Bertempat di Kali Opak Prambanan. Tepat sebelah barat candi. Yaitu pelataran gedung tari ramayana.
Atas inisiatif para penghayat, sepakat untuk dibacakan kidung tolak balak. Terkait dengan pandemi corona yang melanda dunia. Wabah Covid 19 perlu segera diatasi. Pendekatan bisa melalui aspek medis, sosiologis, filosofis dan historis. Semua unsur digunakan secara bersamaan.
Aktivitas spiritual ini dipimpin oleh Drs Soemarsono. Tokoh pengajar ISI Surakarta ini turut serta. Pembacaan kidung diiringi dengan gender laras pelog. Meliputi pupuh tembang dhandhanggula, pangkur, sinom, kinanthi. Pupuh macapat dipilih yang bernuansa magis wingit.
Suasana siang cukup lengang tenang. Ijin secara lisan diberikan oleh petugas candi. Pelaksanaan wilujengan setelah sholat Dhuhur. Kira kira 10 meter depan mushola Prambanan. Angin berhembus segar. Cuaca cerah, langit biru.
Pepohonan agrom ngrembuyung. Teduh segar sejuk. Air yang mengalir di sungai Opak terdengar gemericik. Benar benar pemandangan indah asri.
Suara burung berkicauan. Jalak, perkutut, manyar, derkuku, penthet, glathik beterbangan di lingkungan candi Prambanan. Sekali kali anak anak berlari lari. Mereka anak yang berasal dari desa Kebondalem. Riang gembira bermain kejar kejaran. Seolah olah corona tak dirasa. Imun terhadap kuman, kebal terhadap serangan benda agal.
Guru pensiunan dari Kabupaten Rembang bernama Pak Sutarjo. Ahli gamelan, tembang dan tari. Tiap kali ada pentas wayang purwa, Pak Tarjo dapuk sebagai penggerong kenamaan. Suaranya mantab nyaring merdu. Tari kiprah juga mahir sekali. Pacak gulu, seblak sampur dan trisik begitu megah gagah indah mewah.
Irama gender laras pelog keplok dengan vokal gerong. Thinthingan gender menuntun irama. Kecakapan nembang sudah teruji. Berhubung pengalaman jam terbang yang tinggi.
Kukusing dupa kumelun,
Ngeningken tyas sang apekik, kawengku sagung jajahan,
nanging sanget angikibi,
sang resi Kanekaputra,
kang anjog saking wiyati.
Bahu dupa wangi menyebar ke kanan dan ke kiri. Dupa diletakkan di sebelah tumpeng. Ada ingkung, krupuk, pisang, lalapan, kuluban, tahu, kacang, tempe, telur. Diwadahi tampah senik besek.
Doa berkumandang dengan lafal pesantren. Singkat padat cepat. Disertai pula bacaan doa berbahasa Jawa, dengan harapan agar pageblug mayangkara segera sirna. Doa dipimpin oleh Pak Sutarno dari desa Gondangan Jogonalan Klaten.
Sekar sumawur diiringi tembang pangkur sesinggah. Bunga ditabur menuju tepi Kali Opak. Harumnya kembang melati, mawar, kenanga semerbak di pelataran candi. Air yang mengalir di Kali Opak seolah olah menyambut hangat doa harapan. Jumbuh ingkang ginayuh, sembada ingkang sinedya.
B. Waosan Kidung Kemakmuran.
BAGIAN I
PANGKUR WARAWEDHA SESINGGAH
Singgah singgah kala singgah
pan suminggah durgakala sumingkir
sing ngaama sing ngawulu
sing ngasuku ngasirah
sing ngatenggak lawan kala sing ngabuntut
padha sira sumingkira
muliha mring asalneki
Ana kanung saka wetan
nunggang gajah telale elar singgih
kullahu barang balikul
setan lan brekasakan
amuliha mring tawang-tuwang prajamu
iblise ywa keri karang
rahman kulhu bolak balik
Ana kanung kidul sangkanya
nunggang gajah telale elar singgih
kullahu barang balikul
setan lan brekasakan
amuliha mring tawang – tuwang prajamu
iblise ywa keri karang
rahman kulhu bolak balik
Ana kanung kulon sangkanya
nunggang gajah telale elar singgih
kullahu barang balikul
setan lan brekasakan
amuliha mring tawang – tuwang prajamu
iblise ywa keri karang
rahman kulhu bolak balik
Ana kanung elor sangkanya
nunggang gajah telale elar singgih
kullahu barang balikul
setan lan brekasakan
amuliha mring tawang – tuwang prajamu
iblise ywa keri karang
rahman kulhu bolak balik
Ambalik marang awaknya
balik marang jasatira pribadi
balik kersaning Hyang Agung
tamat pasinggah setan
tulak sarap punika gantya winuwus
arane sarap den ucap
sagung kamasalah sami
BAGIAN II
DHANDHANGGULA RUMEKSA ING WENGI
Dhandhanggula
Japamantra kinarya palupi
Tinedhakan saking serat kekidungan
Minangka tulak sarike
Angalap berkahipun
Kanjeng Nabi lan para wali
Poma sagung kang maca
Den samya tuwajuh
Lair batin sedyanira
Ing pangajab pikantuk nugraha asih
Ganjaraning Pangeran
Ana kidung rumeksa ing wengi
Teguh ayu luputa ing lara
Luputa bilahi kabeh
Jim setan datan purun
Paneluhan tan ana wani
Miwah panggawe ala
Gunaning wong luput
Geni atemahan tirta
Maling adoh tan ana ngarah mring mami
Guna duduk pan sirna
Sakehing lara pan samnya bali
Sakeh ama pan sami miruda
Welas asih pandulune
Sakehing braja luput
Kadi kapuk tibaning wesi
Sakehing wisa tawa
Sato galak lulut
Kayu aeng lemah sangar
Songing landhak guwaning mong lemah miring
Myang pakiponing merak
Pagupakaning warak sakalir
Nadyan arca myang segara asat
Temahan rahayu kabeh
Apan sarira ayu
Ingideran kang widadari
Rineksa malaikat
Sakathahing rasul
Pan dadi sarira tunggal
Ati Adam utekku Baginda Esis
Pangucapku ya Musa.
Napasku Nabi Musa linuwih
Nabi Yakub pamyarsa ningwang
Yusup ing rupaku mangke
Nabi Dawud swaraku
Jeng Suleman kasekten mami
Nabi Ibrahim nyawaku
Idris ing rambutku
Bagendha Ali kulit wang
Getih daging Abu Bakar singgih
Balung Bagendha Usman
Sungsum ingsun Patimah linuwih
Siti Aminah bayuning angga
Ayub ing ususku mangke
Nabi Nuh ing jejantung
Nabi Yunus ing otot mami
Netraku ya Muhammad
Pamuluku rasul
Pinayungan Adam sarak
Sampun pepak sakathahing para nabi
Dadya sarira tunggal
Wiji sawiji mulune dadi
Apan pencar saisining jagat
Kasamadan dening dzate
Kang maca kang angrungu
Kang anurat kang anyimpeni
Dadi ayuning badan
Kinarya sesembur
Yen winacakna ing toya
Kinarya dus rara gelis laki
Wong edan nuli waras
Lamun ana wong kadhendha kaki
Wong kabanda wong kabotan utang
Yogya wacanen den age
Nalika tengah dalu
Ping sawelas macanen singgih
Luwar saking kabanda
Kang kadhendha wurung
Aglis nuli sinauran mring hyang
Suksma kang utang puniku singgih
Kang agring nuli waras
Lamun arsa tulus nandur pari
Puwasaa sawengi sadina
Iderana galengane
Wacanen kidung iku
Sakeh ama sami abali
Yen sira lunga perang
Wateken ing sekul
Antuka tigang pulukan
Musuhira rep sirep tan ana wani
Rahayu ing payudan.
Sing sapa reke bisa nglakoni
Amutiya lawan anawaa
Patang puluh dina wae
Lan tangi wektu subuh
Lan den sabar sukuring ati
Insya Allah tinekan
Sakarsa nireku
Tumrap sanak rakyatira
Saking sawabing ngelmu pangiket mami
Jeng Sunan Kalijaga.
BAGIAN III
KINANTHI MOMONG PUTRA
Kinanthi
Nganthiya Santreng liripun
lamun nuju tengah wengi
sutanira banget beka
nora meneng den neng-nengi
nuli embanen mring jaba
nanging aja den wedeni.
Yen anangis lare iku
lelanen kalawan zikir
ya la ilaha ila’llah
la ilaha ilallahi
ya Muhammad Rasulullah
Muhammad Rasulullahi.
Winacaa puji iku
setane lumayu nggendring
sarap-sawane suminggah
lara-larane sumingkir
cacing racak padha mendhak
kremi-kremi padha mati.
Pitik tulak pitik tukung
tetulaking jabang bayi
ngedohaken cacing racak
sarap sawan pan sumingkir
si tukung mangung kang ngarsa
tinulak bali ing margi
Ki jabang bayi puniku
kekasihira Hyang Widdhi
rineksa ing malaekat
den emong ing widadari
kinemulan ing Hyang Suksma
kinebutan para nabi.
Yen wus prapta prenahipun
kokopen getihe nuli
bebalunge kemahana
yen asu ajag wus mati
baliya maling aguna
reksanen si jabang bayi.
Sapa ana lungguh iku
aneng kiwaningsun guling
apa simaling aguna
kinongkon si maling sekti
amburu si sarap sawan
larungen jaladri.
Sapa ana lungguh
iku aneng tengeningsun guling
apa si maling aguna
kinongkon si maling sekti
amburu si sawan
larungen marang jaladri.
Sapa ana lungguh iku
aneng daganingsun guling
apa si maling aguna
kinongkon si maling sekti
amburu si sarap sawan
larungen marang jaladri.
Sapa ana lungguh iku
aneng uloningsun guling
apa si maling aguna
kinongkon si maling sekti
amburu si sarap sawan
larungen marang jaladri.
BAGIAN IV
SINOM SESANTI BANG WETAN
Sinom
Apuranen sun angetang
lelembut ing nusa Jawi
kang rumeksa ing nagara
para ratuning dhedhemit
agung sawabe ugi yen eling sadayanipun
pedah kinaya tulak
ginawe tunggu wong sakit
kayu neng lemah sangar dadi tawa.
Kang rumiyin ing bang wetan
Durganeluh Maospahit lawan Raja Bahureksa
iku ratuning dhedhemit
Blambangan kang winarni
awasta Sang Balabatu
aran Butalocaya
kang rumeksa ing Kadhiri
Prabuyeksa kang rumeksa Giripura.
Sidagori ing Pacitan
Kaduwang si Klenthingmungil
Endrayaksa ing Magetan
Jenggala si Tunjungputih
Prangmuka Surabanggi
Pananggulan Abur-abur
Sapujagat ing Jipang
Madiyun si Kalasekti
pan si Koreb lelembut ing Pranaraga.
Singabarong Jagaraga
Majenang Trenggilingwesi
Macan-guguh Garobogan
Kalajangga Singasari
Sarengat Barukuping
Balitar si Kalakatung
Batukurda ing Rawa
Kalangbret si Sekargambir
Carub awor kang rumaksa ing Lamongan.
Candi Prambanan menawarkan konsep kontemplasi kama arta darma muksa. Dalam budaya Jawa dikenal sembah raga, sembah cipta, sembah jiwa, sembah rasa. Tepat sekali para penghayat melakukan ritual dekat Kali Opak. Agar dunia ini aman damai.
Oleh Dr Purwadi M.Hum Ketua Lembaga Olah Kajian Nusantara
LOKANTARA Hp 087864404347
Tidak ada komentar:
Posting Komentar